Gör en jämförelse mellan alla de 5 världsreligionerna

Note: Vi var ingen från Hinduismen i våran blogg, därför görs inga jämförelser utifrån dess religion.

 

Likheter:

1. Alla religioner uppskattar giftemål. Visst, det är inget måste att gifta sig, men alla religioner tycker att giftemål är något positivt och giftemål uppmuntras (på ett eller annat sätt). Buddhismerna tycker inte att giftemål är viktigt, men de har definitivt ingenting emot det. De andra religionernas giftemål är mer vanligt.

2. Kremering är vanligt i alla religioner. Begravningen skiljer sig från religion till religion, men jag är överraskad över att det är så accepterat att kremeras!!! Jag hade nog trott att man ville begrava personen så välbevarad som möjligt i de flesta religioner. Hinduismen och Buddhismen tror ju på livet efter döden så att kremeras känns ju lite konstigt. Men det kanske går ihop iallafall... Om man kremeras så släpps en själ fri? Kanske? 

3. Männen har ett övertag inom alla religioner. Det behöver inte nödvändigtvis vara ett stort övertag, men det finns där. Buddhismens skillnad är knappt märkbar medan Islams religion är i princip baserad på kvinnans utsatta roll i samhället. 


 

Skillnader:

1. Islam är striktare än de andra religionerna. Man är väldigt noga med böndetider och traditioner, som jag förstår det är det lite "slappare" i de andra tre religionerna. Islam har ju dessutom en väldigt speciell kvinnosyn, de är väldigt undervärderade i jämförelse med männen. Det gör kvinnan väldigt utsatt och det är förmodligen ganska svårt att leva som muslimsk kvinna. De andra religionerna är mer jämställda för att det står i bl.a deras heliga skrifter att alla är lika värda, så jag antar att det står ungefär tvärtom i koranen, att kvinnor är mindre värda än männen. Därför kan man ju inte försöka ändra kvinnosynen inom Islam, att säga att den är fel? Det är som att säga till en buddhist att det är fel av honom att meditera!

2. Buddhismen har ingen Gud. Alla de andra har en och samma Gud så att Buddhismerna tillber en annan högre makt är en av de största skillnaderna. Att inte ha en Gud att tillbe är en väldigt stor skillnad, för inom de andra religionerna så tillbar man någonting mystiskt, något okänt. Buddhismerna se upp till en "riktigt" person, därför tror jag även att bönerna kan bli mer personliga. Det är som att man talar till en annan person, en jämnlike, och det tror jag stärker en. 

3. Alla har olika sätta att tillbe sin högre makt. Vissa ber, vissa mediterar, vissa går på gudstjänster... Listan är lång! Men alla har ett eget sätt! Ansvaret ligger hos utövaren hur man kontaktar sin högre makt. Om man inte tar ansvaret och engagerar sig inom sin religion så får man det svårt, man får liksom ingen ”bekräftelse” på sin religion.



Kommentarer
Emmie

hej igen tror ni på gudar? jag förstår inte riktigt. Buddhismen härstammar från hinduismen och har därför ungefär samma gudar. Men ni tillber inte dem och tycker inte att de är viktiga, de kan inte hjälpa en person med att uppnå nirvana eller så. Ni tror på en högre makt. Är det någonting okänt och mystiskt. Min syn på det hela är att jag inte riktigt tron på någon gud men att det ibland händer onaturliga grejer som man skulle kunde kalla andliga jag vet inte vad som finns bakom universum eller varför vi lever men jag är liksom inte tillräckligt smart för att räkna ut det jag får helt enkelt leva i nuet och försöker göra det så gott jag kan jag vet inte man ska nog inte fundera så mycket så många frågor och så få svar men tänk vad tråkigt det hade varit om man redan visste allt :)

2014-11-16 @ 12:03:18
Emmie

hej igen tror ni på gudar? jag förstår inte riktigt. Buddhismen härstammar från hinduismen och har därför ungefär samma gudar. Men ni tillber inte dem och tycker inte att de är viktiga, de kan inte hjälpa en person med att uppnå nirvana eller så. Ni tror på en högre makt. Är det någonting okänt och mystiskt. Min syn på det hela är att jag inte riktigt tron på någon gud men att det ibland händer onaturliga grejer som man skulle kunde kalla andliga jag vet inte vad som finns bakom universum eller varför vi lever men jag är liksom inte tillräckligt smart för att räkna ut det jag får helt enkelt leva i nuet och försöker göra det så gott jag kan jag vet inte man ska nog inte fundera så mycket så många frågor och så få svar men tänk vad tråkigt det hade varit om man redan visste allt :)

2014-11-16 @ 12:03:18
Emmie

hej igen tror ni på gudar? jag förstår inte riktigt. Buddhismen härstammar från hinduismen och har därför ungefär samma gudar. Men ni tillber inte dem och tycker inte att de är viktiga, de kan inte hjälpa en person med att uppnå nirvana eller så. Ni tror på en högre makt. Är det någonting okänt och mystiskt. Min syn på det hela är att jag inte riktigt tron på någon gud men att det ibland händer onaturliga grejer som man skulle kunde kalla andliga jag vet inte vad som finns bakom universum eller varför vi lever men jag är liksom inte tillräckligt smart för att räkna ut det jag får helt enkelt leva i nuet och försöker göra det så gott jag kan jag vet inte man ska nog inte fundera så mycket så många frågor och så få svar men tänk vad tråkigt det hade varit om man redan visste allt :)

2014-11-16 @ 12:03:18
Emmie

hej igen tror ni på gudar? jag förstår inte riktigt. Buddhismen härstammar från hinduismen och har därför ungefär samma gudar. Men ni tillber inte dem och tycker inte att de är viktiga, de kan inte hjälpa en person med att uppnå nirvana eller så. Ni tror på en högre makt. Är det någonting okänt och mystiskt. Min syn på det hela är att jag inte riktigt tron på någon gud men att det ibland händer onaturliga grejer som man skulle kunde kalla andliga jag vet inte vad som finns bakom universum eller varför vi lever men jag är liksom inte tillräckligt smart för att räkna ut det jag får helt enkelt leva i nuet och försöker göra det så gott jag kan jag vet inte man ska nog inte fundera så mycket så många frågor och så få svar men tänk vad tråkigt det hade varit om man redan visste allt :)

2014-11-16 @ 12:03:20
Emmie

hej igen tror ni på gudar? jag förstår inte riktigt. Buddhismen härstammar från hinduismen och har därför ungefär samma gudar. Men ni tillber inte dem och tycker inte att de är viktiga, de kan inte hjälpa en person med att uppnå nirvana eller så. Ni tror på en högre makt. Är det någonting okänt och mystiskt. Min syn på det hela är att jag inte riktigt tron på någon gud men att det ibland händer onaturliga grejer som man skulle kunde kalla andliga jag vet inte vad som finns bakom universum eller varför vi lever men jag är liksom inte tillräckligt smart för att räkna ut det jag får helt enkelt leva i nuet och försöker göra det så gott jag kan jag vet inte man ska nog inte fundera så mycket så många frågor och så få svar men tänk vad tråkigt det hade varit om man redan visste allt :)

2014-11-16 @ 12:03:21


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0