Finns det några skillnader mellan könen? Överordnad/underordnad/jämställdhet?

Alltså, jämställdhet är en enormt känslig och viktig fråga vart man än pratar om det, I know, men det är faktiskt ingen big deal inom buddhismen. Inte vad jag vet iallafall. Min mamma uppfostrade mig med tron om Buddha och förde vidare hans lära till mig, och enligt Buddha så ska alla män och kvinnor ha samma rättigheter. Det ska dom alltid ha tycker jag och det känns skönt att Buddha hade samma tankar som jag!

Men det är något som faktiskt är lite konstigt, och det är att det inte finns lika många kloster för nunnor som det finns för män. Då blir det ju automatiskt så att männen har större chans till andlig utveckling än kvinnan, eller hur? Hur hänger det ihop när könen ska vara lika värda?

 

Men trots det så är jag kvar på samma spår som Buddha: Alla är lika värda!!! :D



Kommentarer
DharaniBhat

Väldigt bra skrivet. Kortfattat och enkelt och skrivet så som en blogg kan vara skriven (jag är inte så insatt i hur bloggar ”brukar” se ut :/) kul att du också blandar in engelska, det är ju de modernas språk vilket känns mer realistiskt än om du hade skrivit med gammelsvenska ;)

2013-01-29 @ 13:13:49
URL: http://dharanihindu.blogg.se/?tmp=474901


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0