Vad finns det för riter/traditioner kring ungdomen?

Under uppväxten så är det vanligt att föräldrarna skickar sina tonåringar till ett kloster så att ungdomarna får leva tillsammans med en munk eller nunna under en kortare tid. Där undervisas de i den buddhistiska läran och får prova på klosterlivet. Jag vet att det finns något inom kristendomen som kallas konfirmation och något inom hinduismen som kallas kesanta som liknar våran ritual, jag vet ingenting om någon av traditionerna men det kändes bra att nämna det!
Vi har några ungdomar här på klostret lite då och då, det är häftigt att se de bli farsinerade av Buddhas historia. Ibland så kommer de faktisk tillbaka efter några månader för att bo i klostret! Det gör mig glad, det var ju så jag fann min plats här :)
Klosterlivet för mig är att följa de regler som finns i klostret, de betyder mycket för mig att visa mig som lydsam inför Buddha. Jag vill ju att han ska respektera mig som jag respekterar honom. Några av de reglar vi har i klostret är:
 
1. Inte äta efter klockan 12. Efter klockan 12 så serveras bara flytande föda, så som soppa.
2. Inte anväda parfym, smycken eller andra kosmetiska medel. Inför Buddha ska man vara så enkel som möjligt, så mycket som en själv. Jag tycker att "skönhetsproduker" bara gör en utsmetad och falsk, snälla håll inte på med sånt? Ni är vackra precis somni är!
3. Inte använda en säng utan att sova på en matta. Nu är vi åter tillbaka till "den gyllende medelvägen". Att inte sova på en säng, utan på en matta, då är man precis mittemellan, som man ska vara :)
 
Det finns såklart fler regler, men det här är några av de viktigaste (enligt mig) eftersom alla i klostret måste lyda dem.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0