Vad finns det för riter/traditioner då ett barn föds?

Jag kan inte så mycket om just födelse inom buddismen, kanske för att det inte är en så viktig ”tradition” inom religionen.

Det jag vet är att mamman ofta genomgår en ceremoni kort före födseln, en ceremoni då en munk läser upp buddhistiska texter så att mamman och barnet blir välsignat.

När barnet väl är fött så brukar man ta med barnet till klostret för att än en gång få det välsignat. Munkarna i klostret häller vatten på barnet och sjunger, för att ge barnet skydd, bra hälsa och lycka i livet. Samtidigt så får barnet också ett namn. Jag har varit med vid några ceremonier i vårt kloster, men jag har aldrig haft turen att få välsigna något barn. Tänk er vilken häftig känsla! Att få välkomna ett nytt liv in i världen! Det skulle vara häftigt att någon dag ha chansen att uppleva det, men det tar tid innan man får.

 

Hörs snart! / Kasem :) 



Kommentarer
DharaniBhat

Du gjorde en innehållsrik text av en liten text som hade kunnat lyda såhär: Det finns inte riktigt några födelseritualer.

Jag tycker att det var skickligt gjort då detta är väldigt svårt! Bravo!
Du drar även paralleller till Kasems liv och hans önskan att få välsigna ett barn och det är mycket bra!

Som sagt, fortsätt i samma anda :D

2013-01-22 @ 14:08:09
URL: http://dharanihindu.blogg.se/?tmp=474901


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0