Hur kan jag komma i kontakt med Gud?


Eftersom det här är en blogg om mitt liv som munk och min tro, så hade jag tänkt att jag skulle dela med mig lite om hur jag gör för att jag ”kommer i kontakt med min Gud".

Jag tror inte på någon Gud, utan jag följer i Buddhas spår. Eller ja, tron på gudar finns inom buddhismen, men man anser att de inte är mäktiga nog att kunna leda och hjälpa oss människor.

Buddha var en prins som egentligen hette Siddharta (han fick sedan namnet Buddha som betyder ”upplyst”) och kom ifrån norra Indien. Siddharta insåg att om man ville nå total visdom var man tvungen att vara precis mittemellan. Låter det snurrigt? Det tyckte jag också, tro mig, men det blir lättare nu... Att vara precis mittemellan menas med att gå den ”Gyllene medelvägen”, vilket betyder att man inte lever i lyx och överflöd men inte heller enkelt och fattigt. Om man lyckas nå inre harmoni och följer den gyllene medelvägen når man tillslut Nirvana.

Att komma till Nirvana innebär att uppleva inre harmoni och kärlek till allt levande. Nirvana är ett sinnestillstånd som når den som förtjänar det, man känner sig lätt och lycklig. Den som når Nirvana bryter det eviga kretsloppet och kommer inte att återfödas igen. Att nå Nirvana och slippa återfödelse är målet för alla buddhister, även för mig.

För att kunna nå Nirvana måste man ju försöka att komma dit, och det är ingen enkel process ska jag säga ;) Det mest kända sättet är att meditera, för att själv bli upplyst måste man gå igenom många timmars meditation. Att meditera innebär att man sitter, står eller går och koncentrerat fokusera på livet. Man ska släppa allt, man ska inte tänka på vad man ska göra imorgon eller på hur man ser ut, utan bara slappna av och tänka på livet.

Om man inte mediterar kan man hjälpa andra eller offra. Om en buddhist offrar visar han sin vördnad för Buddha och hans lära. Att offra blommor och tända ljus är vanligt, blommorna symboliserar skönhet och ljuset sprider ljus över hela världen.

 



Kommentarer
DharaniBhat

Det mesta var klart men jag undrar om Nirvana är en slags värld eller himmel. Är det kanske bara ett tomt universum eller någonting helt annat?
---------------------------------------------------------
Det fanns vissa stavfel men de är väldigt lätta att rätta till. 2 stycken fick jag det till:

”och kommer ifrån norra Indien.” är nog bättre med kom från norra indien :D

”och koncentrerat fokusera på livet.” fokuserar :)
---------------------------------------------------------
Fortsätt att jobba med bloggen som du hittils gjort så komer du säkert att få ett bra betyg!!! :D:D:D

Svar: Klart! Tack för feedbacken!
Kasem Medhi

2013-01-22 @ 13:51:31
URL: http://dharanihindu.blogg.se/?tmp=474901
Emmie

hejsan. jag heter Emmie och studerar buddhismen i skolan. Jag har lärt mig mycket av er blogg. Ni verkar vara en mycket klok och god människa som de flesta buddhister jag mött. Jag har egentligen ingen direkt tro men jag håller med på mycket ni buddhister talar om, eftersom att jag just nu läser religion har jag lärt mig om många religioner men ingen är som buddhismen. Min uppfattning är att tillexmpel kristendomen som de flesta människorna runt mig tror på är väldigt strikt. Man får inte göra det och inte göra det. Jag kan inte säga att jag tror på någonting av den. Jag har också läst mycket historia och läst om massa gamla krig. Ett hemskt exempel tycker jag är det trettioåriga kriget som utspelade sig för mycket länge sen. Då slogs kristna protestanter mot kristna katoliker. Mitt land "vann" (om man nu kan vinna i ett krig, det handlar väl mest om den största förloraren eller bara förloraren). Tusental människor dog helt i onödan. De var ju inte ens en annan religion. det var kristna mot andra kristna som dödade varandra. Helt sjukt! Det skulle aldrig hända i ett buddhistiskt samhälle. Ni är mycket mera fredliga och inte så giriga.Jag vet inte om jag tror på karma och återfödelse direkt. Eftersom jag är född i ett samhälle där folk ständigt försöker lura än så ser jag allt med ett kritiskt öga. Jag visste inte att det fanns buddhister med bloggar, coolt! hihi :) alla lyckohälsningar från en förvirrad tjej ps. jag bryr mig inte om stav fel din blogg var kanon bra

2014-11-16 @ 11:46:55


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0